Ekonomika
1. Ekonomický vývoj:
a) Po r. 1989 prošla společnost zásadními společenskými i ekonomickými změnami. Přechod z centrálně plánované ekonomiky na ekonomiku tržní byl nezbytný. Tyto změny provázela doba hledání i omylů. Za chyby v transformaci ekonomiky zaplatila společnost cca 680 miliard Kč. S odstupem času se potvrdilo, že kuponová forma privatizace byla chybná.
Navíc ekonomickým změnám nepředcházela kvalitní legislativa a tak se z privatizace často stávalo tzv. tunelování. Přesto se postupem času podařilo ekonomiku transformovat a dnes lze jednoznačně říci, že se Česká republika řadí mezi standardní země s tržní ekonomikou.
b) Po 20 létech lze i zároveň porovnat jak si vedly jednotlivé vlády. Za uplynulých 20 let zde vládlo Občanské fórum 3 roky, Občanská demokratická strana 9 let a Česká strana sociálně demokratická 8 let.
Vláda OF – průměrný roční pokles HDP - 7,2 %
1990 | -1,0 % |
1991 | -14,2 % |
1992 | - 6,4 % |
Vlády ODS – průměrný roční růst HDP + 1,7 %
1993 | -1,0 % |
1994 | +2,6 % |
1995 | +5,9 % |
1996 | +4,0 % |
1997 | +0,7 % |
1998 | -0,8 %, |
2007 | +6,1 % |
2008 | +3,0 % |
2009 | -4,1% |
Vlády ČSSD – průměrný roční růst HDP + 3,8 %
1999 | +1,3 % |
2000 | +3,6 % |
2001 | +2,5 % |
2002 | +1,9 %, |
2003 | +3,6 % |
2004 | +4,5 % |
2005 | +6,3 % |
2006 | +6,9 % |
2. Mezinárodní srovnání:
a) Česká ekonomika dosáhla v r. 2009 80 % úroveň průměrné výkonnosti Evropské unie (měřeno přepočtem hrubého domácího produktu HDP na kupní sílu v jednotlivých zemích) a drží se na 17. místě.
b) Přehled vybraných států podle hodnoty HDP v tisících US dolarů/obyv. podle parity kupní síly v roce 2007:
tis. US dolarů/obyv. | vybrané státy |
nad 50 | 53-Norsko |
40 – 50 | 50-Singapur, 45-USA, 43-Irsko, 41-Švýcarsko |
35 – 40 | 39-Rakousko, 39-Nizozemsko, 39-Kanada, 39-Kuvajt, 37-Dánsko, 36-Švédsko, 36-Austrálie |
31 – 35 | 35-Británie, 35-Belgie, 35-Finsko, 34-Francie, 33-Japonsko, 32-Německo |
26 – 30 | 30-Itálie, 30-Španělsko, 29-Řecko, 27-Slovinsko, 27-Izrael, 26-N.Zéland, 26-Česko |
21 – 25 | 24-J.Korea, 23-S.Arábie, 21-Portugalsko |
16 – 20 | 21- Portugalsko, 20-Estonsko, 20-Slovensko, 19-Maďarsko, 17-Litva, 17-Lotyšsko, 16-Polsko |
11 – 15 | 15-Chorvatsko, 14-Rusko, 14-Mexiko, 14-Chile, 13-Libye, 13-Turecko, 13-Argentina, 13-Malajsie, 12-Venezuela, 11-Rumunsko, 11-Bulharsko, 11-Bělorusko, 11-Libanon |
6 – 10 | 10-Srbsko, 10-Kazachstán, 10-Irán, 9-JAR, 9-Černá Hora, 9-Brazílie, 8-Makedonie, 8-Kolumbie, 8-Thajsko, 7-Bosna, 7-Ukrajina, 7-Jamajka, 7-Tunisko, 7-Ázerbájdžán, 6-Albánie, 6-Alžírsko |
3 – 5 | 5-Čína, 5-Jordánsko, 5-Egypt, 5-Angola, 4-Gruzie, 4-Sýrie, 4-Honduras, 4-Bolivie, 4-Maroko, 3-Moldávie, 3-Filipíny, 3-Mongolsko, 3-Kapverdy, 3-Indonésie |
1 - 3 | 2,5-Pákistán, 2,5-Indie, 2,5-Vietnam, 2-Jemen, 2-Nigérie, 2-Kamerun, 1,8-Kambodža, 1,6-Keňa, 1,3-Bangladéš |
do 1 | 0,8-Etiopie, 0,7-Afghánistán, 0,2-Zimbabwe |
Zadluženost:
1. Zadluženost jednotlivých sektorů:
- zadluženost státu | 1.250 miliard Kč |
- zadluženost krajů a obcí | 150 miliard Kč |
- zadluženost firem | 1.000 miliard Kč |
- zadluženost občanů | 1.000 miliard Kč |
C E L K E M | 3.400 miliard Kč tj. 92 % HDP |
2. Zadluženost státu:
K 30.6.2010 činila 1.250 miliard Kč
- v 90.letech schodky státního rozpočtu relativně nízké. Zadluženost začala narůstat po nápravě chybné ekonomické transformace, především po nutné sanaci bank.
- nejvyššího schodku státního rozpočtu bylo dosaženo v r. 2009 ve výši 224 mld. Kč.
3. Aktuální příčiny zadlužování:
a) vysoká korupce ve veřejném sektoru. Dle Transparenci Internacional i NKÚ se ročně z veřejných rozpočtů rozkrade přes 150 mld. Kč. Stát, státní fondy, kraje a obce ročně vypisují výběrová řízení na zakázky v hodnotě cca 650 mld. Kč. Dle TI i NKÚ korupce nehospodárně odčerpá 25% - 30%, tj. minimálně 150 mld. Kč, z toho ze státního rozpočtu 120 mld. Kč.
b) pokles výkonu české ekonomiky. V létech 2005, 2006 a 2007 rostla ekonomika ročně o více jak 6 %. V roce 2009 naopak její výkonnost poklesla o více jak 4 % a to projevilo do příjmů z daňových výnosů. Roční hodnota HDP činí v ČR cca 3.600 mld. Kč. 10% rozdíl ve výkonnosti se projeví i do příjmů. Složená daňová kvóta činí v ČR 36%. Tzn. že na daních a pojistném vybere o 120-130 mld. Kč méně a do státního rozpočtu se to projeví výpadkem cca 100 mld. Kč
c) ve srovnání s vyspělou Evropou nízké daně. Jen daňovými změnami k 1.1.2008 se snížil příjem státního rozpočtu o 80 mld. Kč. Velké zahraniční firmy (banky, mobilní operátoři a obchodní řetězce) vykazují vysoké zisky, platí velmi nízké daně a dividendy ze zisku „odtékají“ do zahraničí, aniž jsou reinvestovány v ČR. Jen v roce 2008 takto „odteklo“ do zahraničí 208 mld. Kč. Kdyby měla ČR srovnatelné daně s vyspělými zeměmi EU, tak by příjmy byly vyšší o cca 150 mld.
d) Nákladná státní správa. Za 20 let se zdvojnásobil počet úředníků, zvýšil se počet učitelů, sociálních pracovníků, policistů a hasičů. Naopak výrazně poklesl počet vojáků.
e) Neadresný, často zneužitelný a málo motivující sociální systém.
Hlavní příčina zadlužování (schodku veřejných rozpočtů):
1. Pokles ekonomické výkonnosti
2. Nízké daně
3. Vysoká míra korupce
2. Nízké daně
3. Vysoká míra korupce
3. Srovnání míry zadluženosti v zemích EU:
(měřeno % státního dluhu k roční hodnotě HDP – r. 2009)
(měřeno % státního dluhu k roční hodnotě HDP – r. 2009)
Výše st.dluhu v % k roční hodnotě HDP | státy EU (nad 1 mil. obyv) |
nad 100 % | 116-Řecko, 115-Itálie |
70 – 100 | 97-Belgie, 78-Maďarsko, 78-Francie, 77-Portugalsko, 73-Německo |
60 – 70 | 68-Británie, 66-Rakousko, 64-Irsko, 61-Nizozemsko |
50 – 60 | 53-Španělsko, 51-Polsko |
40 – 50 | 44-Finsko, 42-Švédsko, 41-Dánsko |
30 – 40 | 36-Litva, 36-Slovensko, 36-Slovinsko, 35-Česko |
20 – 30 | 29-Lotyšsko, 24-Rumunsko |
10 – 20 | 15-Bulharsko |
do 10 % | 7-Estonsko |
Z uvedeného přehledu vyplývá, že Česká republika má stále jeden z nejnižších dluhů a české veřejné finance jsou v rámci celého světa hodnoceny jako 8. nejbezpečnější. Rizikem je však míra a tempo zadlužování v posledních letech, zvláště v r. 2009.
Daně:
1. Složená daňová kvóta
Složená daňová kvóta je nejobjektivnějším ukazatelem daňového zatížení společnosti. Je to souhrn všech přímých daní (fyzických i právnických osob), nepřímých daní (spotřební a DPH), majetkových daní, sociálního a zdravotního pojištění. % výše těchto daní a pojistného vůči roční hodnotě HDP nejlépe vyjadřuje daňové zatížení a lze je mezinárodně srovnávat.
2. Mezinárodní srovnání daňové zátěže v EU:
složená daňová kvóta v % k hodnotě HDP r.2009 | státy EU (nad 1 mil. obyv) |
nad 45 % | 48,2–Dánsko, 47,1–Švédsko |
40 – 45 % | 44,3–Belgie, 43,1–Finsko, 42,8-Francie, 42,8-Itálie, 42,8-Rakousko, 42,2-Norsko-není EU, 40,4-Maďarsko |
35 – 40 % | 39,3-Německo, 39,1-Nizozemsko, 37,3-Británie, 37,3-Slovinsko, 36,7-Portugalsko, 36,1-Česko |
30 – 35 % | 34,3-Polsko, 33,3-Bulharsko, 33,1-Španělsko, 32,6-Řecko, 32,2-Estonsko, 30,3-Lotyšsko |
do 30 % | 29,3-Irsko, 29,1-Slovensko, 28,9-Litva, 28,0-Rumunsko |
Průměr EU činí 39,3% a eurozóny 39,7%.
ČR má zhruba o 3,5 % nižší daně než činí průměr EU.
ČR má zhruba o 3,5 % nižší daně než činí průměr EU.
3. Daně fyzických osob:
a) vývoj daní:
· V 90.létech činila základní sazba daně fyzických osob 39%. Dále ještě existovaly další 4 daňová pásma (32,25,20,15%)
· V r.2000 vláda M.Zemana zrušila pásmo 39% a základní sazba tak činila 32%. (pásma 25,20 a 15 zůstala zachována)
· V r.2008 zavedla vláda M.Topolánka jednotnou daň 15% ze superhrubé mzdy, což činí pro zaměstnance 20,1% z hrubé mzdy, u OSVČ vzhledem ke sníženému daňovému základu výrazně méně. (skoro polovina OSVČ daně neplatí vůbec)
b) mezinárodní srovnání daní:
výše daně z hrubé mzdy v % | státy EU (nad 1 mil. obyv) |
nad 50 % | 56,4-Švédsko, 53,7-Belgie, 52,0-Nizozemsko, 51,5-Dánsko, 50,0-Británie, 50,0-Rakousko |
45 – 50 % | 48,6-Finsko, 47,5-Německo, 45,8-Francie, 45,2-Itálie, 45,0-Řecko |
40 – 45 % | 43,0-Španělsko, 42,0-Portugalsko, 41,0-Irsko, 41,0-Slovinsko, 40,6-Maďarsko, 40,0-Norsko |
35 – 40 % | -nic- |
30 – 35 % | 32,0-Polsko |
25 – 30 % | 26,0-Litva |
20 – 25 % | 21,0-Estonsko, 20,1-Česko |
15 – 20 % | 19,0-Slovensko, 16,0-Rumunsko, 15,0-Lotyšsko |
do 15 % | 10,0-Bulharsko |
4. Daně právnických osob (firemní daně)
a) vývoj daní:
· V 90. létech činily daně firem 35 % z hrubého zisku.
· Vlády ČSSD tyto daně vzhledem k rostoucímu výkonu ekonomiky snížily postupně na 31%, 24% a 22%.
· Vláda M.Topolánka tyto daně, ačkoliv začínala hospodářská krize, snížila až na 19 %.
b) mezinárodní srovnání firemních daní:
výše daně z hr.zisku | státy EU (nad 1 mil. obyv) |
nad 30 % | 34,4-Francie, 34,0-Belgie, 31,4-Itálie, 30,0-Španělsko |
25 – 30 % | 29,8-Německo, 28,0-Norsko, 28,0-Británie, 26,5-Portugalsko, 26,3-Švédsko, 26,0-Finsko, 25,5-Nizozemsko, 25,0-Dánsko, 25,0-Rakousko |
20 – 25 % | 24,0-Řecko, 21,0-Estonsko, 20,6-Maďarsko, 20,0-Slovinsko |
15 – 20 % | 19,0-Slovensko, 19,0-Česko, 19,0-Polsko, 16,0-Rumunsko |
do 15 % | 15,0-Litva, 15,0-Lotyšsko, 12,5-Irsko, 10.0-Bulharsko |
Nezaměstnanost:
Srovnání v jednotlivých zemích EU – květen 2010 (státy nad 1 mil obyv)
do 5% | Rakousko-4,0%, Nizozemsko-4,3% |
5% - 8% | Dánsko-6,8%, Německo-7,0%, Slovinsko-7,1%, Rumunsko-7,4%, Česko-7,5%, Británie-7,9% |
8% - 10% | Belgie-8,6%, Finsko-8,6%, Itálie-8,7%, Švédsko-8,8%, Bulharsko-9,7%, Polsko-9,8%, Francie-9,9% |
10% - 13% | Maďarsko-10,4%, Portugalsko-10,9%, Řecko-11,0% |
13% - 18% | Irsko-13,3%, Slovensko-14,8%, Litva-17,4% |
nad 18% | Estonsko-19,0%, Španělsko-19,9%, Lotyšsko-20,0% |
SOCIÁLNÍ SYSTÉM:
1. Celkové náklady:
Náklady na celý sociální systém ČR včetně zdravotní péče vzrostly od r. 1990 desetkrát a v r. 2009 čily celkem 748 miliard Kč. To činí 20 % roční hodnoty HDP. V mezinárodním srovnání ČR však výrazně zaostává, neboť průměr EU činí 27 % a ve vyspělých západoevropských zemích dokonce 30% roční hodnoty HDP. Přesto částka 748 miliard Kč je obrovská a výrazně zatěžuje státní rozpočet. V ČR je velké množství sociálních dávek a více než polovina populace nějakou dávku pobírá.
Výdaje za rok 2009:
důchody | 360 mld. Kč |
z toho starobní | 270 mld. Kč |
dávky státní sociální podpory | 38 mld. Kč |
podpory v nezaměstnanosti | 15 mld. Kč |
nemocenská | 30 mld. Kč |
sociální dávky | 82 mld. Kč |
naturální sociální dávky (především zdrav.péče) | 222 mld. Kč |
2. Výše pojistného:
a) sociální:
Platba za zaměstnance: zaměstnanec sám : 6,5% důch.poj., zaměstnavatel: 25% z toho: 21,5% důchod.poj., 2,3% nemoc.poj. a 1,2% stát.polit.zaměst.
platba za OSVČ: 29,2% z 50% zisku (podnikatel,živnostník) z toho 28ˇ% důch.poj. a 1,2% stát.polit.zaměst.
b) zdravotní:
platba za zaměstnance: zaměstnanec sám : 4,5%, zaměstnavatel : 9%
platba za OSVČ: 13,5% z 50% zisku
c) celkem poplatníků: 4.900 tis.
z toho zaměstnanců 4.150 tis.
z toho OSVČ 750 tis.
z toho OSVČ 750 tis.
d) zastropování:
z příjmů nad 6x prům.plat se již neplatí pojistné.
vláda připravuje toto snížit na 3x prům.plat
vláda připravuje toto snížit na 3x prům.plat
3. Důchody:
celkový počet všech důchodců | 2.800.000 |
z toho starobních | 2.240.000 |
průměrná výše starobního důchodů činí | 10.065,-Kč |
z toho u mužů | 11.182,-Kč |
z toho u žen | 9.143,-Kč |
roční náklady na důchody | 360 mld. Kč |
z toho na starobní důchody | 270 mld. Kč |
d) srovnání výdajů na důchody v rámci zemí EU v % k HDP: (údaje z roku 2004)
13 a více % | 14,7-Itálie, 14,3%-Rakousko, 13,3-Německo, 13,3-Polsko, 13,1-Francie |
12 – 13 % | 12,9-Nizozemsko, 12,9-Řecko, 12,6-Švédsko, 12,4-Portugalsko |
11 – 12 % | 11,2-Finsko, 11,1-Belgie, 11,0-Dánsko |
10 – 11 % | 10,9-Slovinsko, 10,7-Británie |
9 – 10 % | 9,3-Maďarsko, 9,2-Španělsko |
8 - 9 % | 8,4-Česko |
7 - 8 % | 7,3-Slovensko |
6 - 7 % | 6,8-Lotyšsko, 6,7-Litva, 6,2-Estonsko |
5 - 6 % | 4,1-Irsko |
pozn.: Bulharsko a Rumunsko neuvedeno
e) z uvedeného přehledu vyplývá, že ČR vydává na důchody v průměru o 50 % méně než činí průměr EU.
f) věk odchodu do důchodu – srovnání v rámci EU:
muži | ženy | stát |
65 | 65 | Belgie, Dánsko, Finsko, Irsko, Německo, Nizozemsko, Portugalsko, Španělsko, Švédsko |
65 | 60 | Itálie, Polsko, Rakousko, Řecko, Británie |
63 | 61 | Estonsko, Slovinsko |
63 | 60 | Bulharsko |
63,7 | 58,7 | Rumunsko |
62,5 | 60 | Litva |
62 | 62 | Lotyšsko, Maďarsko |
62 | 60,7 | Česko |
62 | 59 | Slovensko |
60 | 60 | Francie |
4. Zdravotnictví:
a) výdaje na zdravotnictví v ČR v roce 2009:
platby zdravotních pojišťoven z veřejného pojištění | 200 mld. Kč |
náklady státu ze státního rozpočtu | 10 mld. Kč |
náklady krajů a obcí | 10 mld. Kč |
spoluúčast občanů – soukromé výdaje | 40 mld. Kč |
CELKEM | 260 mld. Kč |
b) placení zdravotního pojištění:
průměrná platba zaměstnance měsíčně | 2.700 Kč |
průměrná platba OSVČ (podnikatele,živnostníka) | 1.300 Kč |
platba státu za státního pojištěnce | 723 Kč |
Pozn.: státní pojištěnci: -děti, studenti, maminky na mateřské, důchodci, nezaměstnaní (celkem 58% obyvatel ČR), spotřebovávají však 80% zdravotní péče.
c) spoluúčast pacientů – občanů:
Činí 40 mld. Kč- z toho poplatky 5 mld. Kč
z toho ambulantní péče 12 mld. Kč
stomatologická péče 7,3 mld. Kč
lůžková péče 0,6 mld. Kč
náklady na léky 20,6 mld. Kč
z toho ambulantní péče 12 mld. Kč
stomatologická péče 7,3 mld. Kč
lůžková péče 0,6 mld. Kč
náklady na léky 20,6 mld. Kč
Regulační poplatky činí 5 mld. Kč, tj. 2% celkových nákladů na zdravotnictví.
Regulační poplatky kompenzují nevalorizaci za státní pojištěnce a zastropování plateb za zdravotní a sociální pojištění pro nejbohatší lidi.
d) mezinárodní srovnání nákladů na zdravotnictví v EU (r.2004)
výdaje na zdravotnictví v % k HDP | státy EU + USA |
nad 12 % | 13,1-USA |
10 – 12 % | 10,6-Německo, 10.5-Francie, 10,3-Rakousko |
9 – 10 % | 9,8-Portugalsko, 9,7-Belgie, 9,2-Nizozemsko, 9,1-Švédsko |
8 - 9 % | 8,7-Itálie, 8,7-Slovinsko, 8,6-Dánsko, 8,1-Británie, 8,1-Španělsko, 8,0-Bulharsko |
7 - 8 % | 7,9-Řecko, 7,9-Maďarsko, 7,4-Finsko, 7,3-Česko, 7,2-Slovensko, 7,2-Irsko, 7,1-Lotyšsko |
6 - 7 % | 6,5-Litva, 6,2-Polsko |
5 - 6 % | 5,3-Estonsko, 5,1-Rumunsko |
Vzdělávání:
1. Náklady na vzdělávání:
a) ČR vynakládá na vzdělávání 4,8 % HDP, přičemž průměr zemí EU přesahuje 6 % HDP. Podle tohoto kritéria patří ČR mezi 7 nejhorších zemí EU.
b) Z veřejných rozpočtů jde ročně
- na žáka MŠ 47.000 Kč
- na žáka ZŠ 61.000 Kč
- na žáka SŠ 60.000 Kč
- na studenta VŠ 84.000 Kč
- na žáka MŠ 47.000 Kč
- na žáka ZŠ 61.000 Kč
- na žáka SŠ 60.000 Kč
- na studenta VŠ 84.000 Kč
c) Počty škol
- ZŠ 4.133
- SŠ 1.254
- VŠ 73, z toho 45 soukromých
- ZŠ 4.133
- SŠ 1.254
- VŠ 73, z toho 45 soukromých
d) Maturanti celkem 88% z populačního ročníku, z toho 21% na všeobecně vzdělávacích školách a 67% na odborných
e) Na vysokých školách aktuálně studuje 370 tisíc studentů, což činí 51% populace.
f) Z produktivní populace (18-65 let) má v současnosti vysokoškolské vzdělání 13,5%. V zemích EU se průměr pohybuje kolem 24%.
2. Srovnání výdajů na vzdělání v rámci EU (r.2004)
více jak 8 % | 8,33- Dánsko |
7 – 8 % | 7,47-Švédsko |
6 – 7 % | 6,41-Finsko, 6,06-Belgie, 6,02-Slovinsko |
5 – 6 % | 5,88-Francie, 5,85-Maďarsko, 5,62-Polsko, 5,61-Portugalsko, 5,5-Rakousko, 5,43-Estonsko, 5,38-Británie, 5,32-Lotyšsko, 5,18-Litva, 5,07-Nizozemsko, |
4 – 5 % | 4,74-Itálie, 4,71-Německo, 4,51-Česko, 4,41-Irsko, 4,34-Slovensko, 4,28-Španělsko, 4,24-Bulharsko, |
3 – 4 % | 3,94-Řecko, 3,44-Rumunsko |
Plzeň, srpen 2010
zpracoval: Václav ŠLAJS
zpracoval: Václav ŠLAJS
Zdroje: Český statistický úřad, Ministerstvo financí, Eurostat
Původní odkaz na članek najdete zde: http://email.seznam.cz/redir?hashId=4230611758&to=http%3a%2f